Saimaan maisemissa poljettava Saimaa Cycle Tour nostettu Euroopan arvostetuimpien pyöräilytapahtumien listalle

Lehdistötiedote 14.12.2021 | Saimaa Cycle Tour / SCT Events Oy | Julkaisuvapaa

Pyöräilymatkailun erikoismedia Epic Road Rides on julkaissut listan Euroopan parhaimmista pyöräilytapahtumista ja nosti vasta viime kesänä ensimmäisen kerran järjestetyn Saimaa Cycle Tourin eurooppalaisten pyöräilyklassikoiden rinnalle.

Epic Road Ridesin Euroopan parhaiden pyöräilytapahtumisen lista koostuu lähinnä suurten pyöräilymaiden eli Espanjan, Ranskan, Italian ja Benelux-maiden klassikoista. Listalla on monia ammatilaispyöräilyn vuoristoklassikoita kuten Ranskassa poljettava ja maailman raskaimmaksi pyöräilytapahtumaksi mainittu La Marmotte, jossa kiivetään Ranskan ympäriajosta tutulle Alpe d’Huezin huipulle. Muita tunnettuja tapahtumia ovat mm. Italian ympäriajosta tuttu Stelvio solan ylitys sekä belgialainen jo 105-vuoden ikään ehtinyt Tour de Flanders ja hollantilainen Amstel Gold. Pohjoismaista listalle on nostettu Vätterrundan Ruotsista ja vasta kesällä 2021 ensimmäisen kerran Saimaan järvimaisemissa poljettu Saimaa Cycle Tour.

Heinäkuun alussa 8.-9.7.2022 poljettavan Saimaa Cycle Tour ei ole kilpailu vaan kyse on enemmän itsensä haastamisesta ja tapahtuma on avoin kaikentasoisille pyöräilijöille, kuten kaikki Epic Road Ridesin listalle nostetut pyöräilytapahtumat.

“Saimaa Cycle Tourin hienous on siinä, että jokainen voi asettaa omat tavoitteensa ja haastaa itsensä kesän hienoimpaan pyöräilyelämykseen. Joillekin osallistujista riittää itsensä voittaminen ja 300 kilometrin polkeminen. Osa osallistujista asettaa itselleen aikatavoitteen, ja vastaavasti osa osallistujista haluaa vain nautiskella kesäyön tunnelmasta ja Saimaan maisemista.”, kertoo tapahtuman johtaja Juho Suikkari.

Saimaa Cycle Tour reitti lähtee Imatralta ja kulkee Lappeenrannan, Taipalsaaren, Savitaipaleen, Mikkelin, Puumalan ja Ruokolahden kautta takaisin Imatralle. Reitti on eri kuin kesällä 2021 poljettu ja samalla reitin pituus kasvaa 300 kilometriin. Nopeimmat joukkueet polkevat reitin läpi noin kahdeksassa tunnissa, ja todelliset nautiskelijat käyttävät matkaan 17-18 tuntia.

“Jos Saimaa Cycle Tourin päämatka 300 kilometriä tuntuu pitkältä tarjolla on myös lyhyemmät reitit, joiden pituus on 85 kilometriä ja 38 kilometriä. Lisäksi perjantaina 8.7.2022 poljetaan Lasten pyöräily Imatraa halkovan Vuoksen rantamaisemissa.”, vinkkaa Suikkari.

Saimaa Cycle Tourille on ilmoittautunut jo yli 1000 pyöräilijää yli 15 eri maasta

Ensi kesän tapahtumaan on joulukuun alussa ilmoittautunut jo yli 1 000 pyöräilijää, mikä on lähes sama määrä kuin viime kesän osallistujamäärä. Järjestäjien tavoitteenna on saada Saimaan rannoille ensi kesänä 2 000 - 2 500 pyöräilijää.

“On ollut hienoa huomata, että tapahtuma on jo ensimmäisinä vuosina tavoittanut pyöräilijät Suomesta ja odotamme, että tämän vuoden osallistujamäärä tuplaantuu ensi heinäkuussa. Tapahtuma oli noteerattu jo ennen Epic Road Ridesin listausta maailmalla ja osallistujia on ilmoittautunut jo 15 eri maasta, joista kauimmaiset tulevat Ecuadorista asti.”, jatkaa Juho Suikkari.

Yksi Saimaa Cycle Tourille ilmoittautuneista on Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmasta tuttu Ansku Bergström, joka on ilmoittautunut 300 kilometrin päämatkalle.

“Elän, hengitän ja rakastan liikuntaa, ja kun minut haastettiin Saimaa Cycle Tourille niin heittäydyin siihen täysillä mukaan. Pyörätreenit alkavat heti vuodenvaihteen jälkeen ja tässä sitä saakin pyöräillä oikein urakalla. Odotan innolla tätä haastetta sekä Saimaan maisemia, yöttömän yön valoa ja kesäyön tunnelmaa.”, kertoo Ansku Bergström

Saimaa Cycle Tour toimii pyöräilymatkailun näyteikkunana maailmalle

Saimaa Cycle Tourin organisaatio tekee tiivistä yhteistyötä reitin varrelle osuvien kaupunkien ja kuntien sekä Visit Finland ja Go Saimaa -matkailuorganisaatioiden kanssa.

“Kuntien kannalta tapahtuma ja siihen liittyvä markkinointi toimii oven avaajana pyöräily matkailulle, jonka arvo on pelkästään Euroopassa yli 4 miljardia euroa vuodessa. Saimaan uniikit järvimaisemat ja hyväkuntoiset tiet sekä pohjoisen hieman viileämmät kesäilmat tulevat olemaan tulevaisuuden kilpailuetuja. Tulevaisuudessa kasvavat matkailijamäärät avaavat myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia esim. pyörävuokraamoille ja -huoltopalveluille Saimaan alueella.”, Suikkari visioi.

Kesän 2022 tapahtuman suunnittelu ja valmistelut ovat jo täydessä käynnissä. Tapahtuma työllistää tällä hetkellä yhden henkilöä täysipäiväisesti ja lisäksi neljä henkilöä osallistuu ympärivuotisesti tapahtuman suunnitteluun ja valmisteluihin omien töiden ohella. Tapahtumaviikolla töissä on yli 10 henkilöä ja varsinaisen tapahtuman  toteuttaminen vaatii yli 300 henkilön työpanosta.

Saimaa Cycle Tour

Saimaa Cycle Tourin taustalla on vuonna 2020 perustettu SCT Events Oy, jonka tavoitteena on nostaa Saimaan alueen tunnettavuutta maailmalla ja kasvattaa sitä kautta pyöräilymatkailua Saimaan alueella. Saimaa Cycle Tourin tapahtuman tavoitteena on kasvaa ympäri maailmaa tunnetuksi pyöräilytapahtumaksi.

Saimaa Cycle Tour poljetaan Imatralla heinäkuussa 2022. Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta www.saimaacycletour.com

Lisätietoja:

Juho Suikkari